tiistai 5. maaliskuuta 2024

Ihanat ja kamalat tuoksut




Eilen illalla lauennut päänsärkykohtaus muistutti kirjoittamaan tästä aiheesta. Nimittäin kosmetiikan tuoksuista ja tuoksuista ylipäänsä. 

Mä itse suorastaan rakastan erilaisia tuoksuja. Hajuvedet ovat lähellä sydäntäni ja jaksan fiilistellä niitä vuodesta toiseen. Ala-asteella sain ensimmäisen oman deodorantin. Se oli Yves Rocherin ja tuoksui santelipuulle. Tykkäsin siitä ihan mielettömästi ja sain myös koulukavereilta uteluita, että mikä tuoksuu noin hyvälle. Santelipuusta se lähti ja se on tuoksunuottina edelleenkin lemppareihini lukeutuva. 

Kosmetiikassa ykköskriteereitäni ovat tietysti ainesosat, tämä ei varmaan blogia lukeneille tule suurena yllätyksenä 😄 Myös ihotuntuma on tärkeä. Suosin sekä hajusteetonta, että hajustettua kosmetiikkaa. Silti kasvoille suunnatussa kosmetiikassa suosin ehkä enemmän hajusteetonta, vaikka toisinaan on tullut vastaan niin hyvän tuoksuista kasvokosmetiikkaa, että mielellään tuotteeseen tarttuu. Ihan jo vain tuoksun vuoksi. Vartalolle suunnattu hajustettu kosmetiikka on enemmän mieleeni. Tosin joskus harmittaa, että hajustettu kosmetiikka saattaa riidellä hajuvesien kanssa. Tässä mielessä myös vartalolla toimii paremmin hajusteettomat tuotteet.

Kosmetiikkaan lisätyillä hajusteilla ei tietenkään ole mitään ihonhoidollista funktiota. Tästä näkökulmasta ne ovat täysin turhia ja ne voi ajatella jopa haitallisina. Hajusteallergiahan on hyvin yleistä tai sitten ne ärsyttävät muuten vain. EU:n kosmetiikkadirektiivissä onkin määriteltynä 26 yleisintä hajusteallergeenia. Näitä kyseisiä hajusteita löytyy todella monista markkinoilla olevista tuotteista. Jotkut kokevat tuotteiden tuoksut liian voimakkaana ja häiritsevänä. Ja faktahan on se, että toinen kokee tuoksun täysin vastustamattomana, samalla kun toinen kokee samaisen tuoksun ihan sietämättömänä. 

Synteettisten tuoksujen lisäksi, kosmetiikan voi hajustaa myös eteerisillä öljyillä. Eteerisillä öljyillä on voimakkaan tuoksun lisäksi ihonhoidollisia hyötyjä. Samalla voi kokea aromaterapeuttisia vaikutuksia. Yhtä lailla eteerisillekin öljyille voi olla allerginen ja osa on jopa fototoksisia (negatiivinen reaktio, joka syntyy UV-säteilyn vaikutuksesta).




Pari vuotta sitten koin erikoisen ajanjakson. Oikeastaan kaikki hajuvedet tuntuivat yhtäkkiä jotenkin epämiellyttäviltä käyttää. Tämä alkoi täysin yllättäen. Hajuvedet joko aiheuttivat kevyttä päänsärkyä tai jotenkin ahdistavan olon. Siihen asti olin aina nauttinut jokapäiväisistä hetkistä, kun saan suihkuttaa jotain kivaa tuoksua iholle. Nyt tuo hetki tuntui jo ajatuksena epämiellyttävältä. Jätinkin siis tuoksut aika pitkäksi aikaa pois. Samalla olin hämmentynyt ja tavallaan huolestunut. Mikä ihme mua vaivaa ja miksi reagoin tuoksuihin näin negatiivisesti? Palasin myöhemmin käyttämään taas hajuvesiä ja ongelma oli kadonnut. Se oli joku outo vaihe.

Tuoksuvat suihkugeelit ja shampoot ovat ehdottomasti juttuni. Niillä voi saada joskus hieman luksusta suihkuhetkeen. Sen huomaa ihan käytännössä, kun vetää tavallista syvempään henkeä ja fiilistelee tuoksua. Kaikki ajatukset katoavat ja tuntee vain miellyttävän tuoksumaailman nenässään. Mulle itselle hajusteettomat suihkutuotteet ovat jo ajatustasolla ankea ja "harmaa" kokemus. Mutta onneksi niitäkin on, koska niille on tietysti oma kohderyhmänsä. He jotka eivät tuoksuja vain siedä. 

Tuoksuilla on jännittävä psykologinen vaikutus ihmisen mieleen. Sitrustuoksuilla on kyky virkistää mielialaa. Jokin lämmin tuoksu taas luo turvallisen tunteen keskellä kylmää talvipäivää. Moni kokee vaniljan tuoksun turvallisena ja lohduttavana. Laventelin tuoksu -josta en henkilökohtaisesti pidä- vaikuttaa ihmiseen rauhoittavasti. Joillakin jopa ahdistus lievittyy laventelin tuoksusta.

Puhutaan myös tuoksumuistoista. Jotkin tietyt tuoksut laukaisevat välittömästi tuoksuun liittyviä muistoja. Omalla kohdallani tunnistan useitakin yksittäisiä tuoksunuotteja tai niiden yhdistelmiä, jotka aktivoivat tahtomattanikin niihin liittyviä muistoja. On esimerkiksi muutamia hajuvesiä, joita nuuhkaisemalla muistan välittömästi hyvinkin elävästi joidenkin etelän reissujen kohokohtia. Ikävä kyllä, tuoksumuistot toimivat myös negatiivisesti. Jokin tuoksu muistuttaa elävästi jostain ikävästä asiasta menneisyydessä. Jännä juttu 😊



Välillä tuoksujen voimakkuudet kosmetiikassa menevät oikeasti ihan överiksi. Varsinkin kasvoille suunnattu tuote saattaa olla muilta osin täydellisyyttä hipova, mutta tuoksuvoimakkuus tekee siitä käyttökelvottoman. Jos voimakas tuoksu tunkee nenään vielä kauan levittämisen jälkeen, se tuskin houkuttelee käyttämään enää jatkossa. Jatkuvasti nenään voimakkaasti tuoksuva tuote alkaa varmasti jossain vaiheessa ärsyttämään käyttäjäänsä. 

Asia, jota en ole koskaan ymmärtänyt: Hajustetut tuotteet silmänympärysiholle. Tässä ei ole lähtökohtaisesti oikein mitään logiikkaa, sillä silmien aluehan on muutenkin herkkää. Yleisesti silmänympärystuotteet eivät hajusteita sisälläkään, mutta kyllä näitäkin tapauksia tulee yllättävän usein vastaan. 

Siskoni osti taannoin ripsiseerumin ja hän halusin minun syynäävän incilistan. Incilista olikin hämmentävä. Nimittäin siltä osin, että siellähän pisti silmään aika korkealla luettelossa parfum. Miksi ihmeessä ripsiseeruumiin on lisätty hajustetta? Tuote, joka menee erittäin lähelle silmää. Negatiivinen reaktio on hyvin todennäköinen. Tarvitseeko ripsien edes tuoksua? 😃 En keksi mitään järkevää syytä, miksi tähän tuotteeseen oli lisätty hajusteita. Makes no sense.

Yleensä kalliimmissa tuotteissa on myös hienostuneemmat tuoksumaailmat. Kalliimpaan tuotteeseen on voinut joku tunnettu parfymööri luoda uniikin tuoksun. Tällaiset tuotteet vetoavatkin juuri niihin tuoksufiilistelijöihin. Edullisemmassa kosmetiikassa käytetään usein halvempia, valmiita tuoksuyhdisteitä. Ilmaisu "Tuoksuu halvalle" liittyneekin juuri tähän. Toisaalta tässäkin tulee taas vastaan se, että jokainen kokee tuoksut niin yksilöllisesti. "Halvalle tuoksuva" voi yhtä hyvin olla jonkun toisen mielestä aivan 10/10. Eikä ne kalliimpienkaan tuotteiden tuoksumaailmat voi jokaista miellyttää.




Olen tuoksujen suhteen hyvin kaikkiruokainen. Innostun usein hyvin persoonnallisista tuoksuista, jotka erottuvat vahvasti massasta. Rakastan itämaisia, mausteisein lämpimiä tuoksuja. Aikoinaan en voinut sietää nahan tuoksua, kunnes asia kääntyikin täysin päälaelleen. Vanilja toimii aina ja mielipiteitä jakava kookos iskee myös. Sitrustuoksuillekin löytyy paikkansa, joista kirpeän hapan greippi on suosikkejani. Ja olen heikkona kahvilta tuoksuvaan kosmetiikkaan! Kukkaiset tuoksumaailmat eivät ole koskaan oikein innostaneet 😊 Myös havuiset tuoksut ovat kategoria, jotka koen suorastaan epämiellyttävinä. 

Muistan miten koin blogin alkuaikoina hyvin haastavaksi kuvailla tuoksuja lukijoille. Sehän ei oikein lähtökohtaisesti riitä, että kertoo tuoksun olevan "aivan ihana". Vuosien jälkeen koen tuoksukuvailun nykyään helpommaksi. Mutta silti välillä on tullut vastaan niin erikoislaatuisia tuoksuyhdistelmiä, että en kerta kaikkiaan ole kyennyt kuvailemaan niitä mitenkään järkevästi 😃

Mutta miten se päänsärkykohtaus liittyy aiheeseen? Päänsärky laukesi melko pian suihkussa käynnin jälkeen. Otin särkylääkettä ja ihmettelin, miksi se ei tunnu auttavan ollenkaan. Päinvastoin päänsärky tuntui vain voimistuvan ja olo oli todella inhottava. Sitten tajusin. Olin suihkuttanut paidan rinnuksille voimakasta eau de parfumia. Tuoksu tuntui koko ajan nenässä itse asiassa turhankin voimakkaana. Vaihdoin paitaa ja ei mennytkään kauan, kun olo alkoi helpottaa ja päänsärky hälveni pois. Siis liian voimakas tuoksu johon reagoin negatiivisesti. 


Moniko teistä on kokenut seuraavan tilanteen jonkun toisen ihmisen kanssa:


"Haistapa tätä. Siis eikö olekin aivan ihana tuoksu!"

"Hyi! Siis ihan hirvee, en tykkää yhtään!". 

😄

Kuvat: Unsplash


Millainen suhde teillä on tuoksuihin ja erityisesti tuoksuvaan kosmetiikkaan? Viehättääkö jokin tietty tuoksunuotti ylitse muiden?








maanantai 4. maaliskuuta 2024

Whamisa uutuuksia kuivalle iholle: Hellää kuorintaa & Suojaavaa sorbettia

 Tuotteet saatu pr-näytteinä. Sisältää  mainoslinkkejä.




 


Whamisa Fresh tuoteperhe on laajentunut. Uutuuksiin lukeutuu puhdistusöljy, kuorintageeli, balmityyppinen hoitovoide, sekä balmipuikko. Nämä uutuudet on suunnattu aivan erityisesti kuivan ja kosteusköyhän ihon hoitoon. Tähtiaineina jatkavat edelleen kaktusviikuna ja päärynä. 





Cactus Moisture Balancing Cleansing Oil 153ml


INCI: **Caprylic/Capric Triglyceride, Isopropyl Myristate, Vitis Vinifera (Grape) Seed Oil, Sorbitan Sesquioleate, Laureth-7 Citrate, Opuntia Ficus-Indica Seed Oil (2%), Polyglyceryl-4 Oleate, Camellia Sinensis Seed Oil, Cannabis Sativa Seed Oil, Lavandula Angustifolia (Lavender) Oil, Rosmarinus Officinalis (Rosemary) Leaf Oil, Aniba Rosodora (Rosewood) Wood Oil, Citrus Nobilis (Mandaring Orange) Peel Oil, Melia Azadirachta Leaf Extract, Melia Azadirachta Flower Extract, Coccinia Indica Fruit Extract, Amber Powder, Solanum Melongena (Eggplant) Fruit Extract, Ocimum Sanctum Leaf Extract, Curcuma Longa (Turmeric) Root Extract, Corallina Officinalis Extract, Moringa Oleifera Seed Oil. (**Natural Origin).


Whamisan Cactustuotteista olen tykännyt ihan kreisin paljon ja puhdistusöljy ei ole poikkeus. 

Puhdistusöljyä voisi kuvailla koostumuksensa puolesta ultra-kevyeksi. Incin alusta löytyy ei-rasvaisen tuntuista esteriöljyä, sekä öljymäistä emollienttia isopropyylimyristaattia (mm. poistaa raskasta ja öljymäistä tunnetta tuotteesta). Edellä mainittuihin kun yhdistää vielä putsarin sisältämän kevyen viinirypäleensiemenöljyn on tuloksena huomattavan keveä öljyputsari. 

Whamisa sisältää kaksi emulgaattoria ja yhden miedon tensidin, jotka takaavat täydellisen huuhtoutuvuuden iholta. Tästä ei jää minkäänlaisia rasvaisia tuntemuksia iholle. Mukana on tietysti tähtiraaka-aine kaktusviikunaöljy. Täytyy sanoa, että itse ehkä siirtäisin näin arvokkaan raaka-aineen mieluummin iholle jätettävään tuotteeseen. Putsari sisältää myös useamman kasvi- ja hedelmäuutteen, sekä eteerisiä öljyjä.

Whamisan Organic Flowers puhdistusöljyyn verrattuna, tässä on enemmän emulgaattoria. Näin ollen voisi olettaa, että Cactusputsari voi tuntua joillakin ihotyypeillä kuivattavammalta tai pesevämmältä. 

Tajusin viimeistään Whamisan myötä, että mullahan ei ole puhdistusöljyissä tiettyä suosikkikoostumusta, vaan olen aika kaikkiruokainen 🙂 Miten teillä? Suositteko juoksevan ohuita vai täyteläisen paksuja koostumuksia puhdistusöljyissä?


Ostopaikkoja netissä: Ruohonjuuri* (18,75€) Jolie* (26,90€) Lyko* (26,90€)






Cactus Sherbet Cream 45ml


INCI:Opuntia Ficus-Indica Fruit Extract(29.87%), Polyglyceryl-3 Caprate, *Opuntia Ficus-Indica Stem Extract(14%), *Copernicia Cerifera (Carnauba) Wax(6%), Hydrogenated Ethylhexyl Olivate, Euphorbia Cerifera (Candelilla) Wax, Ethyl Olivate, Stearic Acid, Sorbitan Oleate, Cetyl Alcohol, *Butyrospermum Parkii (Shea) Butter(1.5%), Opuntia Ficus-Indica Seed Oil(1%), Caprylic/Capric Triglyceride, **Cetearyl Olivate, **Sorbitan Olivate, Hydrogenated Olive Oil Unsaponifiables, Saccharide Isomerate, Ceramide NP, ☆(-)-alpha-bisabolol, Prunus Amygdalus Amara (Bitter Almond) Kernel Oil, Hedera Helix (Ivy) Leaf/Stem Extract, Pyrus Malus (Apple) Fruit Extract, Jasminum Officinale (Jasmine) Flower Water, Vanilla Planifolia Fruit Extract, Pimpinella Anisum (Anise) Fruit Extract, Vanilla Planifolia Fruit Extract, Pyrus Malus (Apple) Fruit Extract, Cocos Nucifera (Coconut) Oil, Rosa Damascena Flower Water, Hedera Helix (Ivy) Leaf/Stem Extract, Musa Sapientum (Banana) Flower Extract, Fragaria Chiloensis (Strawberry) Fruit Extract, ☆Adenosine, Aqua, Citric Acid, Sodium Citrate.


No tässäpä onkin mielenkiintoinen koostumus! En muista onko toista vastaavanlaista tuotetta tullut aiemmin vastaan? 

Mulle itselle sorbettivoide luo mielikuvaa kevyen raikkaasta, ihoon hulahtavasta geeliemulsiosta. Ja tämä ei ole sinnepäinkään. Sorbettivoide on purkissa täysin kiinteää ja sitä voi kaapaista purkin mukana tulevalla mini-spaattelilla. Iholle levittäessä tämän voisi olettaa olevan jäykkää ja rasvaista, sillä se sisältää aika paljon kasvivahoja. Iholle kaapaistu kökkäre kuitenkin sulaa oikeastaan saman tien ja muuttuu helposti levittyväksi. Tämä myös imeytyy yllättävän nopeasti ja ei jätä lainkaan niin tuhtia ihotuntumaa, kuin mitä ennalta odotin. 

Lienee selvää, että tällainen koostumus sopii parhaiten kuivemmalle ihotyypille. Tästä jää varsinkin vahojen ansiosta iholle erittäin suojaava tunne. Okklusiivinen koostumus estää tehokkaasti ihon kosteuden haihtumista. 

Sisältää mm. kaktusviikunan hedelmä- ja varsiuutetta, sekä itse kasvin siemenöljyä. Kaktusviikuna rauhoittaa, kosteuttaa, korjaa, on antioksidanttinen. Lista on loputon tällä all-star- aineosalla. Sorbetista löytyy myös keramidia, jota varsinkin kuiva iho rakastaa. 👌


Ostopaikkoja netissä: Jolie* (35,50€) Ruohonjuuri* (31,95€)






Pear Blossom Single Balm 10g


INCI: Simmondsia Chinensis (Jojoba) Seed Oil(45.71%), *Olea Europaea (Olive) Fruit Oil(29%), *Copernicia Cerifera (Carnauba) Wax(6%), *Butyrospermum Parkii (Shea) Butter(5%), Euphorbia Cerifera (Candelilla) Wax, ☆Zinc Oxide, Squalane, Octyldodecanol, *Prunus Armeniaca (Apricot) Kernel Oil(1%), Tuber Magnatum Extract(5,000ppm), Pyrus Communis (Pear) Flower Extract(0.5%), *Prunus Domestica Seed Oil(0.5%), *Calophyllum Inophyllum Seed Oil(0.3%), *Cannabis Sativa (Hemp) Seed Oil(0.3%), *Punica Granatum Seed Oil(0.3%), *Linum Usitatissimum (Linseed) Seed Oil(0.3%), *Salvia Hispanica Seed Oil(0.2%), ☆Coco-Caprylate/Caprate, *Theobroma Cacao (Cocoa) Seed Butter(0.2%), Ceramide NP, Lactobacillus/Pear Juice Ferment Filtrate, Pimpinella Anisum (Anise) Fruit Extract, Vanilla Planifolia Fruit Extract, Pyrus Malus (Apple) Fruit Extract, Cocos Nucifera (Coconut) Oil, Rosa Damascena Flower Water, Hedera Helix (Ivy) Leaf/Stem Extract, Musa Sapientum (Banana) Flower Extract, Fragaria Chiloensis (Strawberry) Fruit Extract, ☆Isostearic Acid, ☆Adenosine, ☆(-)-alpha-bisabolol, ☆Oleic Acid, ☆Terminalia Arjuna Bark Extract, ☆Lecithin, ☆Polyglyceryl-3 Polyricinoleate, Rubus Suavissimus (Raspberry) Leaf Extract, Rosa Damascena Flower Water, Musa Sapientum (Banana) Flower Extract, Vanilla Planifolia Fruit Extract, Crataegus Cuneata Fruit Extract, Ribes Nigrum (Black Currant) Leaf Extract



Single Balm on puikkomuotoon pakattua balmia, jonka öljykoostumus on suurimmaksi osaksi jojobaa ja oliivia. Suojaava karnauba ja kandelilla kasvivahat tekevät tästä suojaavan ja samalla myös kiinteän. Estää tehokkaasti kosteuden haihtumista iholta.

Julmetun pitkästä ainesosalistasta voi bongata erinäisiä kasviöljyjä ja kasvi- ja hedelmäuutteita. Nämä kaikki tuovat tuotteeseen vitamiini- ja antioksidanttilisää. 

Käyttökohteet? No se listahan onkin sitten pitkä. Tämä käy vähän kuin päästä varpaisiin ihan kirjaimellisesti 😃 Kasvoille tämä sopii ihonhoitorituaalin vimeiseen vaiheeseen lukitseman kosteuden iholle. Toimii tottakai jo puikkomuotonsakin puolesta aivan loistavasti astetta laadukkaampana huulirasvana. Tällä voi pehmentää kynsinauhat, kyynärpäät, polvet ja kantapäät. You name it. 


Ostopaikkoja netissä: Olo-apteekki* (20,50€) Ruohonjuuri* (24,95€) Jolie* (25,90€)






Pear Blossom Peeling Essence 73ml


INCI: Pyrus Communis (Pear) Fruit Extract, Cellulose, Dipropylene Glycol, Inonotus Obliquus (Mushroom) Extract, Trehalose, Algin, Tuber Melanosporum Extract(5,000ppm), Pyrus Communis (Pear) Flower Extract(0.9%), Rubus Suavissimus (Raspberry) Leaf Extract, Rosa Damascena Flower Water, Musa Sapientum (Banana) Flower Extract, Vanilla Planifolia Fruit Extract, Crataegus Cuneata Fruit Extract, Ribes Nigrum (Black Currant) Leaf Extract, Olea Europaea (Olive) Fruit Oil, Lactobacillus/Pear Juice Ferment Filtrate, Squalane, *Scutellaria Baicalensis Root Extract , *Paeonia Suffruticosa Root Extract, *Glycyrrhiza Glabra (Licorice) Root Extract, Pimpinella Anisum (Anise) Fruit Extract, Vanilla Planifolia Fruit Extract, Pyrus Malus (Apple) Fruit Extract, Cocos Nucifera (Coconut) Oil, Rosa Damascena Flower Water, Hedera Helix (Ivy) Leaf/Stem Extract, Musa Sapientum (Banana) Flower Extract, Fragaria Chiloensis (Strawberry) Fruit Extract.



Tuotetta tutkiessa luulin tämän olevan ihan oikeasti essencea, eli iholle jätettävää hoitonestettä. Mutta tämähän on siis pois huuhdeltava kuorintageeli. Tämä on perin kummallisesti nimetty tuote. Vähän häiritsee myös tuo peeling ilmaisu. Yleensä peeling tarkoittaa kosmetiikassa vahvasti (hapoilla) kuorivaa tuotetta. Exfoliating kuvaisi tätä paremmin, joka toki sekin suomentuu kuorivaksi, mutta tarkoittaa miedompaa. Toisaalta exfoliating viittaa yleensä rouheiseen koostumukseen, jota Peeling essence ei ole. No ei tästä sen enempää jaarittelua 😄

Peeling essence rakentuu päärynäuutteen pohjalle. Päärynäuute sisältää mm. mietoja AHA-happoja jotka kirkastavat iho. Tuote kuorii ihoa mekaanisesti sen sisältämän selluloosan avulla. Sisältää myös antioksidanttisia sieniuutteita ja levää. 

Selluloosa toimii iholla siten, että se tarttuu kuolleeseen ihosolukkoon iholla pyöriteltäessä. Selluloosa on iholle supermieto ja tämä on kaukana rouhean raekuorinnan koostumuksesta. Selluloosa on iholla ei-hankaava. Tämä on ehdottomasti herkän ihon valinta. Geeli alkaa iholle pyöriteltäessä murustua. Iholla näkyvä muru ei tosiaankaan ole pelkkää kuollutta ihosolukkoa vaan itse tuotetta, johon kuorittua ihosolukkoa on tarttunut. Peeling Essence on vaikutusteholtaan niin hellävarainen, että sitä voi käyttää useammankin kerran viikossa. 


Ostopaikkoja netissä: Olo-apteekki* (20,70€) Ruohonjuuri* (23,95€) Jolie* (27€)



Oletteko ehtineet jo kokeilla näitä Whamisan uutuuksia? Mitä piditte?




lauantai 2. maaliskuuta 2024

Kauneusihanteiden järjettömyys


Kauneusihanteet. Siinäpä vasta mielenkiintoinen käsite. Kauneusihanteita lienee ollut aina olemassa ainakin jossain määrin. Kun kauneusihannetta miettii syvemmin käsitteenä, sekin alkaa lopulta tuntua aika järjettömältä. Miksi ihminen kehittää kauneusihanteita tai kokee halua näyttää tietynlaiselta? Miksi määrätynlainen ulkoinen olemus on niin monen ihmisen tavoite? 

Kauneusihanteet ovat vaihdelleet eri aikojen saatossa paljon ja ovat olleet toisinaan hyvinkin järjenvastaisia. Kauneusihanteet ja yhteiskunnan luomat ulkonäköpaineet ovat aina koskeneet kaikkia sukupuolia, mutta moni on varmaan samaa mieltä, että ilmiö on aina kuormittanut erityisesti naisia. Teksti keskittyykin lähinnä pohtimaan länsimaiseen naiseen kohdistuneita kauneusihanteita. Miehet ovat päässeet tässä(kin) asiassa helpommalla. Miesten kauneusihanne on ollut melko muuttumaton aikojen kuluessa. Miehen tulee olla pitkä, harteikas ja lihaksikas. Määritelmä on tiukka ja feminiinisiä piirteitä ei mahdu tähän ihanteeseen. Lyhytkin mies voi saada huomiota, mutta tuskin koskaan positiivisessa valossa. Pääseekö miehet sitten kuitenkaan tässä asiassa helpommalla?



Kuva: ctfassets.net




Tavoitteena rehevät muodot ja valkea iho, vai eikö sittenkään?


1600-luvulla kauneusihanne oli kunnolla rehevä ja pyöreä vartalo. Ylipaino ei siis ollut negatiivinen asia vaan ehdottomasti positiivinen. Runsaita muotoja jopa korostettiin vaatetuksen ja toppausten avulla. Runsaat muodot viestivät yksilön vauraudesta, joka oli yksi syy kauneusihanteeseen. Myös vaalea iho oli haluttu tavoite, joka viesti myös yksilön hyvästä asemasta. Ja tämä liittyi siis juurikin valkoisen rotuun, mikä ehkä sanomattakin selvää. Ruskettunut iho oli ehdottomasti epätoivottu, sillä se viesti taas huonommasta yksilön asemasta. Ruskettunut iho yhdistettynä hoikkaan vartalomalliin viesti pihatöistä ja varattomuudesta. 

Ja miten tämä edellä mainittu kauneusihanne sitten kehittyikään? Kääntyi täysin päälaelleen! Haluttiin ehdottomasti olla langanlaihoja ja paahteisen ruskettunut iho oli tavoite. Vaalea iho ja runsaat muodot eivät enää vastanneet kauneusihannetta lainkaan. Muutos tähän sisälsi tietysti välivaiheita, mutta miten onkaan järjetöntä nämä kaksi ääripäätä? Laihuuden ihannointi aiheutti tietysti syömishäiriöitä ja auringossa ja solariumissa ihon grillaaminen muita terveyshaittoja. Mutta terveyshaitat ovatkin usein olleet sivuseikka kauneusihanteiden perässä juoksemisessa. Korsetti vaurioittakoon sisäelimiä, kunhan muodot ovat oikeanlaiset. Kauneusihanteiden suhteen ollaan aina oltu valmiita kärsimään.

Siinä missä länsimaalaiset ruskettivat itseään armotta, Aasiassa meininki on päinvastainen. Siellä kalpea iho oli ja on edelleen kauneusihanne ja länsimaalaisten rusketusbuumi herätti ihmetystä ja kauhistusta. Voin vain kuvitella miten surkeat markkinat Aasiassa olisi itseruskettaville tuotteille. Niillehän naurettaisiin. Sen sijaan ihoa vaalentaville tuotteille on kysyntää. Tässäkin osa menee niin pitkälle, että turvautuvat vaarallisiin injektioihin muokatakseen ihonväriään. 

Me ihmiset siis kulutamme hirveän paljon aikaa oman ja muiden ihonvärin miettimiseen ja jopa vaaranamme terveytemme sen vuoksi. Olen aina tätä ihmettelyt, että miksi niin on? Herää taas kysymys, että onko ihminen lopulta kovin älykäs otus? 



Leikkaamalla sopivan kokoiseksi ja oikeanlaiseksi.


Kun asiaa pohtii syvemmin, kauneusihanteet ovat ajan kuluessa muuttuneet myös entistä vaarallisemmaksi. 1990-luku oli aikaa, jolloin äärimmäinen laihuus oli trendi. Kuitenkin naisten kohdalla tähän ihanteeseen yhdistyi myös isot rinnat. Jos kehon rasvaprosentti on laihdutettu huomattavan alhaiseksi, ei rintavarustus voi olla muhkea. Tällainen kehon muoto on käytännössä mahdotonta saavuttaa luonnollisesti. Kauneuskirurgia ilmestyi kuvioihin erittäin näyttävästi. Plastiikkakirurgilla käynti teki mahdolliseksi saavuttaa tämän hullun kauneusihanteen silikoni-implanttien avulla. Hiukset olivat myös äärimmäisen vaaleat ja huulten muhkeutta korostettiin. Esimerkiksi Pamela Anderson ja Linda Lampenius edustivat aikansa kauneusihannetta. 

Plastiikkakirurgian yleistyttyä myös esim. nenäleikkauksista tuli valtavan yleisiä. Pieni ja siro nenä oli kauneusihanne. Jos vartalon muoto ei tuntunut riittävän kapoiselta laihduttamisesta huolimatta, tähänkin löytyi ratkaisu plastiikkakirurgiasta. Rasvaimu oli helppo ratkaisu päästä lähemmäs ihannevartaloa. Jos tavoite muuttui oikein pakkomielteeksi, voi kirurgi myös poistaa alimmat kylkiluut leikkaamalla. Valitettavasti ihmiset ajautuivat äärimmäisyyksiin asti plastiikkakirurgian suhteen. Asia on ennallaan myös vuonna 2024. 



Kuva: dailymail.co.uk





Terveellisesti laiha ja karvainen kysymysmerkki.


2000-luvulla kauneusihanteisiin ei enää kuulunut huomattavan iso rintavarustus. Silikonibuumikin oli laantunut ja asiaan alettiin suhtautua kielteisesti. Uusi kauneusihanne oli nyt luonnollinen ja raikas. Terveys ja terveellinen elämäntapa on trendi ja sen halutaan näkyvän ulkoisessa olemuksessa. Vartalon tulisi olla timmi ja hyvällä tapaa muodokas. Eli hoikka, mutta lihaksikas. 

Valkoisista hampaista muodostuu trendi. Yhä useampi valkaisee hampaansa, jolla korostetaan tervettä ja raikasta olemusta. Varsinkin USA:ssa valkaistut hampaat ovat tänäkin päivänä oikeastaan ihan normi. Nykyään onkin poikkeus jos yksilöllä ei ole valkaistuja hampaita ja sitä pidetään jopa hieman ihmetyksen aiheena.

2000-luvulla tiukat kauneusihanteet ovat alkaneet väsyttämään osaa ihmisistä. Kauneusihanteita vastaan kapinoidaan ja halutaan korostuneesti olla persoonallisia. Julkisuudessa naiset saattavat ilmestyä punaiselle matolle kainalokarvat näkyvissä. Naisten kauneusihanteisiin on kuulunut lähes aina karvattomuus ja sileä iho. Karvojen jättäminen iholle on voimakas kannanotto kauneusihanteisiin. Silti tietyt kauneusihanteet pysyvät tiukassa. Madonnan tytär Lourdes kuvattiin jo useampikin vuosi sitten rannalla, kainalot karvaisina. Tästä tuli uutinen viihdejulkaisuihin. Lourdesin ajelemattomat kainalot siis ylittivät maailmanlaajuisen uutiskynnyksen. Surullista ja samalla niin koomista.

Erika Vikman saapui viime vuonna itsenäisyyspäivän juhliin kainalot luonnontilassa. Tämä aiheutti jälleen pahennusta. Naiset ja karvaisuus ei tunnu edelleenkään mahtuvan samaan kuvaan. Saako nainen siis edelleenkään olla karvainen? 


Laihuuden yletön ihannointi väistyy jossain vaiheessa hieman taka-alalle. Aletaan puhua kehopositiivisuudesta. Dove julkaisee mainoksen, jonka malleina esiintyvät "tavalliset naiset". Doven mallit eivät ole nollakokoa, eikä raskausarpia ole meikattu piiloon. Doven mainos onkin vahva kontrasti Victoria's Secretin langanlaihoihin malleihin. Luonnollisuus ja aitous ovat teemoja, joita halutaan tuoda esille. Trendit ja kauneusihanteet ovat aina olleet ohimeneviä ja vaihtelevia. Niin on tämäkin hyvältä kuulostava, armollinen suhtautuminen itseensä. 



Kuva: datocms-assets.com




Sosiaalinen media ja täydellinen ulkomuoto.


Viime vuosien aikana kauneusihanteet ovat vapautuneet tarkasti rajatuista raameista. Mutta tällekin ajalle on siunaantunut yhtä jos toista viritelmää. 

Viihdeuutisissa kerrotaan, kenellä julkisuuden henkilöllä on maailman täydellisimmät kasvot. Kuka sen päättää? Niinpä niin. Tähän on olemassa jonkun kehittelemä laskukaava, jolla lasketaan täydelliset kasvot. Poskipäiden tulee olla tietyllä korkeudella, nenän kapea, mutta ei liian kapea. Myös ihoalue huulten ja nenän välissä voidaan mitata ja sillekin on tietysti olemassa ihannemitat. 

Trendiksi nousee contouring-meikkityyli. Contouring-meikillä muotoillaan kasvoja vastaamaan yleistä kauneusihannetta. Iho on pakkeloitu virheettömäksi. Nenä varjostetaan kapeaksi ja poskia korostetaan higlighterilla. Kim Kardashian on tämän näytelmän päätähti. Ja kaikki tahtovat olla kuin hän. Jotkut jopa kirjaimellisesti, läpikäymällä kirurgisia toimenpiteitä näyttääkseen Kim Kardashianilta.

Myös täyteaineet ovat arkipäivää. Pulleat huulet saa kätevästi pistämällä. Tässäkin homma lähtee monella lapasesta ja liiallinen täyteaineiden ottaminen tekee ihmisistä kummallisen näköisiä. Tehdään siis "huomaamattomia" toimenpiteitä, että tulos olisi luonnollinen. Halutaan siis olla luonnollisia, mutta ei sitten kuitenkaan. Metsään menee. 

Sosiaalinen media on astunut kuvaan ja lisännyt kierroksia. Feedi tuputtaa loppumatonta kuvatulvaa ihmisistä, jotka täyttävät kauneusihanteiden vaatimukset. Tämä luo omanlaiset paineet muottiin mahtumisesta. Kauneusfiltterisovelluksella jokainen voi kuulua joukkoon. Muutamalla pyyhkäisyllä ei-tyydyttävä selfie muuttuu ihanteelliseksi, joskin valheeksi. Digitaalinen muokkaaminen ei silti kaikille riitä. 


Kuva: guardian.ng



Selfie-kulttuuri on saanut aikaan erityisen surullisen ilmiön. Yhä useammat (nuoret) ihmiset ovat alkaneet hakeutua kauneusleikkauksiin ja muihin esteettisiin toimenpiteisiin, koska eivät ole tyytyväisiä selfie-kuviinsa. Kun yksilö tuijottaa omaa kuvaansa liian kauan puhelimen näytöllä, voi tapahtua selfie-dysmorfia. Ihminen alkaa nähdä itsensä vääristyneesti, huomioiden vain pelkkiä virheitä itsessään. Ilmiö on eräänlainen mielenterveyden ongelma, joka johtuu osittain kauneusfiltterisovelluksista. Mieleiseksi muokatusta selfiestä muodostuukin pakkomielle ja todellinen ulkomuoto koetaan vastenmieliseksi. 

Nykyään ei ole tavatonta, että hakeudutaan plastiikkakirurgille korjaamaan asia. Asiakas näyttää itse muokkaamaansa kuvaa vastaanotolla ja kertoo mitkä kaikki kohdat tulisi korjata. Tässä voi jo puhua ihan next level- järjettömyydestä. Ja kaikki tämä vain siksi, että saavuttaisimme kauneusihanteen.

Nykyaika vetää sanattomaksi monestakin syystä. Ja nykyajan ulkonäköpaineet ja kauneusihanteet vasta sanattomaksi vetääkin. Kauas on tultu 1600-luvulta mutta onko asiat tänään paremmin? Siitä varmaan voi olla montaa mieltä. Mikä mahtaa olla meininki vaikkapa 50 vuoden päästä? Olisipa kristallipallo....