perjantai 13. tammikuuta 2017

Minä ja mun tuunausharrastus


Mulla on jo ihan pienestä asti ollut sellainen sisäänrakennettu taipumus näpertää käsilläni kaikenlaista. Skidinä kävin aina koulun jälkeen askartelupajassa, jossa sai näpertää, askarella ja maalata kaikenlaista sydämensä kyllyydestä. Muistelen askartelupajaa suurella lämmöllä. Se olikin mun lapsuudessa ehkä ihan paras juttu ^_^ Jossain vaiheessa tuo harrastus jäi kun ikää tuli. Vanhemmalla iällä kuitenkin tuo vanha kipinä leimahti uudelleen liekkeihin. Tästä mun harrastuksesta (josta saan suuria kiksejä) on pitänyt tehdä postaus jo iät ja ajat sitten. Nämä postausideat jää aina toisinaan taka-alalle, muiden juttujen puskiessa etualalle. Mutta nyt vihdoin naputtelen tämän jutun ulos :)



Jossain vaiheessa mulla oli ihan hurja palo tehdä tuollaisia tuikkukippoja vanhoista lasipurkeista. Näitä tuli näperreltyä useampikin kappale. Tein näitä myös kavereille paljon ja omalla äidillänikin on yksi tuollainen saman tyyppinen tuikkukippo, joka on yllä olevassa kuvassa. Näitä on suhteellisen helppo tehdä vähäisistä materiaaleista. Tykkään käyttää tällaisissa jutuissa neutraaleja ja maanläheisiä sävyjä. Mullahan on ollut jo pidemmän aikaa "väriallergia" vaikka joskus vuosia sitten pukeuduin punaisiin pillifarkkuihin ja keltaiseen paitaan. En tunnista enää itsestäni sellaista värikästä Jusua ^_^
Harmaalla, mustalla ja valkoisella mennään nykyään aika paljon :)



Hieman vanha ja kolhuja saanut puu on materiaalina lähellä mun sydäntä. Kaikki rustiikkinen jotenkin vetoaa muhun todella paljon. Siinä on vain sitä jotain. Kun näin tuon vanhan lankunpätkän, sain heti idean tehdä siitä taulun. Maalasin pohjan ajan patinoiman näköiseksi harmaaksi ja maalasin siihen valkoisia tähtiä. Tähtisabluunan tein ilman muuta itse  ^_^ Tykkäsin lopputuloksesta tuolloin kovasti. Nykyään mulla on tähti-overdose. En jaksa enää yhtään mitään tähtijuttuja sisutuksessa. Taulun tekemisestä onkin jo aikaa tovi.




Kuormalavatuunaus on ehkä teille joillekin käsitteenä tuttu? Siihenkin mä hurahdin joskus aivan totaalisesti. Mun elämä oli pelkkää kuormalavaideointia jossain vaiheessa ^_^ Parvekkeelle tein kapean pöydän, jonka runkona toimi kaksi yhdistettyä kuormalavaa. lavojen päälle nakuttelin valkoisen puisen tason. Voila. Parvekepöytä valmis.

Kuormalavoista saa näppärä tehtyä mitä hienoimpia ja erikoisempia juttuja. Tarvitaan vain nokkeluutta ja viitseliäisyyttä. No joo, tarvitaan siinä hermojakin. Kuormalavasta saa tehtyä seinähyllyt helposti sahaamalla sen oikeasta kohtaa kahtia ja nakuttelemalla siihen pohjat tai tasot.
Omaan tekeleeseeni halusin tehdä vielä saranoilla toimivan luukun, joka toimitti tuikkukynttilöiden säilytyksen virkaa ^_^ Maalasin hyllyt tarkoituksella rosoisen näköiseksi. Mielestäni ihan onnistunut lopputulos. Hyllyt oikeasti näyttävät aika vanhoilta ja vuosia nähneiltä.




Vanhoista lasipulloistakin voi tehdä kivannäköisiä koriste-esineitä. Kuvan pullo oli siis alunperin kirkas. Tuunaus tapahtui siten, että levitin tummanruskeaa koristehiekkaa leivipaperin päälle. Tummanruskea oli ainoa laatuaan mitä talosta löytyi. Levitin pullon pintaan kauttaaltaan ihan perus erikeeperiä ja pyörittelin sitä hiekoitetun leivinpaperin päällä. Tummanruskea väri ei miellyttänyt, joten suihkuttelin sen hopealla spraymaalilla. Kromispray on muuten myös aivan überkiva maali. Sillä olen suhautellut yhden peilin kehyksetkin ^_^



Peileistä kun oli puhe... Sain kerran päähäni tehdä vanhaan peiliin uudistetut kehykset. Ei muuta kun liimaamaan pieniä kiviä! Voin kertoa, että tätä en tee enää koskaan. Oli niin aikaa vievää hommaa ja mahdotonta pipertämistä :D Yhden sivun tehtyäni, päässäni paukutti ajatus "Miksi, voi miksi mä ryhdyin tähän". Tein sen silti loppuun vaikka hermot paloi useasti. Lopputuloksena oli huomattavasti painavampi peili ja ihan kiva lopputuloskin. Peili nököttää nykyään makuuhuoneeni seinässä.






Paperinarustakin saa tehtyä vaikka mitä. Mä olen tehnyt siitä lampunvarjostimia. Sen voi tehdä valmiiseen runkoon tai jos oikein haluaa alusta asti tehdä niin sekin onnistuu. Mä tein kuvassa olevan pyöreän varjostimen kanaverkosta ja paperinarusta. Kanaverkon maalasin mustaksi, johon kieputtelin tummanharmaata paperinarua. Vanhanmallisella hehkulampulla valaisin heitti seinille ihan uskomattoman hienot ja tunnelmalliset varjojuovat ^_^ Tuo temppu ei jostain syystä toimi energiansäästölampuilla. Mistähän se johtuu? Tietääkö joku viisaampi?





Tiesittekö muuten, että Ikeakalusteiden tuunaus on ihan oma alalajinsa? Kaikki Ikeaan perehtyneet varmaan tietää nämä 5 euron lackpöydät? Mun mielestä ne on aika tylsiä sellaisenaan. Mietin jo, että heitänkö pois omani. Sain kuitenkin idean nakutella siihen uuden lankkupinnan. Mittasin ja sahasin oikean kokoiset lankut ja käsittelin ne rustiikkiseksi (kuinkas muuten ^_^) Naulasin lankut kiinni ja johan näytti pöytä erilaiselta. Iltalehdessä oli joskus juttu näistä Ikeatuunauksista ja tämä mun tuunaama pöytä oli siellä mukana. Harmitti, kun en löytänyt enää linkkiä tuohon juttuun. Löytyi se sittenkin.



Vanhojen huonekalujen maalaaminen on myös juttu mistä mä saan kiksejä. Oon maalannut tosi paljon vanhoja huonekaluja uuteen uskoon. Kuvan pikkulipasto suorastaan huusi mun nimeä :D
Tämän mä näin kirpparilla ja mulla tuli pakottava tarve ostaa se ja tehdä sille jotain. Originaali kuosi on mun mielestä aivan kamala. Hävetti ostaa tämä. Mietin, mitä myyjä ajattelee? Tykkäänkö oikeasti noin raisun näköisestä lipastosta :D  Lipasto sai hillitymmän ulkoasun mun käsittelyssä :)

Nykyään tämä tuunausharrastus on ollut jäähyllä. Syy on niinkin tylsä kuin ajanpuute. Aika ei vain aina riitä kaikkeen mitä haluaisi tehdä. Toisaalta mun vajaa 60 neliöinen kaksio on niin tumpattu täyteen tavaraa, että ei tänne enää mitään mahtuisikaan. Joskus vitsailin, että lienee vaihdettava suurempaan asuntoon vain siksi, että voisi hamstrata lisää tavaraa, mitä tuunata ^_^

Edit. Tämän postauksen jälkeen mä sain potkun persuksille ja tartuin dc-fix rullaan ja ehostin kylppärin allaskaappia puujäljitelmäkuosilla. Much better now ^_^  Hah. Vois tehdä postauksen dc-fixauksestakin :D


Tykkäättekö te tuunata vanhaa tavaraa uuteen uskoon?  Iskeekö rustiikkinen sisustustyyli?

14 kommenttia:

  1. Aivan ihania. Oletpa kekseliäs. Kiitos ideoista! Meillä on autotallissa muutama kuormalava ja mies saakin heti viikonlopulle töitä. -Anja

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos :) Toivottavasti palaat kommentoimaan, että mitä mitä kuormalavasta syntyi ^_^

      Poista
  2. Oot kyllä taitava! Mää joskus salaa haaveilen tuunauksista ja ikinä saa tehtyä. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heh, kiitos :D Kannattaa kokeilla tuunausta! Hermot voi mennä ja itkukin tulla mutta parhaimmassa tapauksessa voi ilahtua suuresti työn jäljestä :D

      Poista
  3. Vau:D Sinähän olet ihan mestari:) Meilläkin on pihavarastossa varmaan joitakin kuormalavoja. No, kohta eivät ole tyhjän panttina, kun ukkeli alkaa hommiin, jess;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Haha, mestari kiittää :D Tämä taisi olla motivoiva postaus :D Kerrohan sitten mitä kuormalavoista kehkeytyi ^__^

      Poista
  4. Oot taitava! ^_^ Mulla ei pinna kestä tuunausta, sen sijaan ompelen aina silloin tällöin omaksi ilokseni :) Tai no, jatkojohtoja olen tuunannut kieputtamalla niihin mustaa sähköteippiä, sillä olen myös modannut muutamia pahvilaatikoita stylemmiksi :) Hihitytti tuon kirjavan lipaston stoori :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos :) Mullakin on oikeesti ihan tosi huono pinna. Kyllä mulla tulee voimasanoja paljon ja heitän pensselit ja muut härpäkkeet joskus seinään kun pinna katkeaa :D Olisitpa vaan kärpäsenä katossa niin saisit hyvät naurut :D Inhoan tosi paljon epäonnistumisen tunnetta ja aloitan usein alusta itku kurkussa. Ja sitte ku saa valmiiksi jotain mikä miellyttää omaa silmää niin se on sen tuskan ja ruman kiroilun arvoista :D

      Mun poikaystävä on ihana kun se huomaa, että mä alan hajoamaan henkisesti jonkun jutun kanssa :D Se tulee hieromaan niskoja ja sanoo, että yritä myöhemmin uudestaan. Johon mä aina totean, että mä teen tän nyt tai en koskaan :D Joo. Olen jääräpää :D

      Poista
  5. Hienoja! Tykkään etenkin tosta "sivupöydästä", jota koristaa kivet ja tuikut :)

    VastaaPoista
  6. Onpa huiman hienoja tuunauksia, myyntikelpoisia suorastaan! Ja bojot puolisolle hoivasta, kun homma on menossa persiilleen :D Juuri tuo auttaa, kun korvista alkaa savu nousta. Välillä ei edes itse tajua, kuinka äärirajoilla sitä on, ellei joku muu sano.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos :) Kyllä näiden tuunaushommien kanssa on välillä meinannut järki lähteä totaalisesti. Kokeilin joskus tehdä varjostimia liisteritekniikallakin. Eipä siitä jäänyt käteen muutakuin uskomaton liisterisotku ja epäonnistuneet tuotokset :D

      Poista

Kommentoi, kysy, utele :)