keskiviikko 17. tammikuuta 2024

Ajatuksia kalliimmasta kosmetiikasta





Mitä ajatuksia 1 500 euroa maksava ihonhoitotuote herättää teissä ensimmäisenä? Tehokkuutta ja laatua, vai tunteen höplästä vetämisestä?

Kosmetiikkamarkkinoilla tapahtuu hyvin paljon kuluttajien vedätystä. Markkinoilta löytyy toki erittäin paljon oikesti toimivia ja laadukkaita tuotteita joiden hinta on perustellusti korkea. Mutta markkinoilla on myös valtava määrä kosmetiikkaa, joiden tuotelupaukset ovat puuta heinää ja hinta on perusteettoman korkea.

Lopullisen myytäväksi lanseeratun tuotteen hinta tietysti koostuu monista eri tekijöistä. Hintaan vaikuttavat käytetyt raaka-aineet, tuotekehitys, markkinointi, pakkausmateriaali jne. Myös brändi itsessään vaikuttaa hintaan. Selektiivisen kosmetiikan voidepurkki ei voi maksaa vitosta, sen kuuluu maksaa vähintään useamman kympin. Arvokas tuote mielletään jo alitajuisesti hyväksi ja tehokkaaksi. Arvokasta tuotetta iholle levittäessä tunnelma voi olla suorastaan pyhä. Tähän tunnetilaan ei päästä markettivoiteella. Olen sen itsekin kokenut. Taustalla pelko, että kallis purkki lipeää käsistä ja eurot valuvat viemäristä alas.

Sähköpostiini kolahti pr-materiaalia erään selektiivisen brändin uudesta kasvonaamiosta. Markkinointitekstissä toistettiin "valojen sytyttämisestä iholle" ja "ihon sisäisen valon aktivoitumisesta". Hehkun palautumista iholle korostettiin, samoin kuin ikääntymisen merkkien hälventymistä. Hyvin tavanomaista markkinointitekstiä siis. Kahvit meinasivat mennä väärään kurkkuun, kun luin tuotteen hinnaksi n. 500€. Oli pakottava tarve selvittää kyseisen purkin sisältö. Mistä ihmeestä tämän kasvonaamion hinta oikein koostuu?




Lievästi sanottuna hulppean hintaisen kasvonaamion raaka-ainelista koostuu veden lisäksi edullisesta öljystä, edullisesta humektantista ja iholle käytännössä mitään tekemättömistä teknisistä raaka-aineista. Voidepohja on hyvin identtinen jonkun satunnaisen markettituotteen kanssa. Varsinaiset aktiiviaineet tulevat vasta säilöntäaineen jälkeen. Jopa hajusteet ovat listalla korkeammalla, kuin varsinaiset vaikuttavat aineet. Toki usein aktiiviaineita ei tarvitsekaan olla suuria pitoisuuksia lopullisessa tuotteessa. Tässä tapauksessa ne vain eivät edes ole tutkitusti toimivia. Mielestäni ainakaan tuotteen sisältö ei millään lailla selitä näin korkeaa hintaa. 

Saattaa olla, että tämä kyseinen kasvonaamio tekee ihosta hyvän tuntuisen. Ainesosiensa perusteella se ainakin kosteuttaa ihoa. Mutta tämän putelin hinnalla saisi jo ammattilaisen tekemän kasvohoidon useammankin kerran. 

Samaiselta brändiltä on markkinoilla "vain" 1 500€ maksava hoitovoiteen erikoiserä astetta hienommassa purkissa. Ja ei, sisältö ei ainakaan selitä millään tavalla tuotteen hintaa. 

Toisaalta juuri korkea hinta saattaa osaltaan tuoda kuluttajalle haluttua luksusvaikutelmaa. Ehkä myös tiedostettua harhakuvitelmaa siitä, että iholleen levittää jotain kerrassaan uskomatonta, nuorentavaa voidetta. Tarkkaan mietitty tuoksumaailma ja viimeisen päälle hiottu tuotekoostumus tuo mielihyvää käyttäjälleen. Me haluamme kokea mielihyvää ja hemmotella itseämme. Ja se on ihan ok. Se on ok, jos tietää faktat. Mutta se mikä ainakin itseäni närkästyttää, on se, että kaikki kuluttajat eivät täysin ymmärrä kokonaiskuvaa. Ne kuluttajat jotka sokeasti uskovat övereiksi vedettyihin tuotelupauksiin, eivätkä osaa tulkita inci-listoja tulevat rankasti harhaanjohdetuiksi. Juuri tämä harhaanjohtaminen kosmetiikkamarkkinoinnissa on ärsyttänyt aina suunnattomasti.

Korkea hinta tuotteessa voi olla usein perusteltu. Raaka-aineet ovat tutkitusti tehokkaat ja arvokkaat, pitkään jatkunut tuotekehitys jne. Mutta yhtälailla purkin sisältö saattaa olla yhtä arvokas kuin apteekin perusvoiteen, mutta hinta on täysin järjetön. Kysymys kuuluukin; Osaako kuluttaja valita rahoilleen vastinetta vai ei?

Tietyt firmat harrastavat myös saman tuotteen myymistä eri hinnoittelulla. Markkinoilla on edullisemman markettibrändin ja arvokkaamman selektiivisen brändin sama tuote täysin identtisellä raaka-ainereseptillä. Tämä on mun mielestä erityisen kyseenalaista.




Kuka muistaa miten aikoinaan anti-agevoiteissa luvattiin 10-vuotta nuorempaa naamaa? Tai miten ripsivärimainoksissa käytettiin röyhkeän surutta aivan övereitä tekoripsiä? Enää näin liiallisuuksiin menevää markkinointia ei onneksi näy, mutta edelleen tuotelupaukset ovat usein vailla todellisuuspohjaa. 500e kasvonaamio ei lupaillutkaan 10-vuotta nuorempaa naamaa. Sen sijaan markkinointiteksti keskittyi vakuuttavan kuuloiseen tieteelliseen sanastoon. Tuote lupaa mahtipontisesti vapauttaa ihon sisäisen valon. En tiedä mitä se käytännössä tarkoittaa. Mutta hitsi vie, tulee kalliiksi laittaa valot päälle naamaan 💡


Kuvat: Unsplash.


Mitä ajatuksia arvokkaampi kosmetiikka teissä herättää? 







2 kommenttia:

  1. Hyvä kirjoitus. Mulle 500e on jo sellainen hinta, etten maksaisi sitä edes tutkitusti tehokkaasta tuotteesta, koska markkinoilla on paljon tehokkaita ja halvempia tuotteita. Iän kertyessä tuotteiden hinnat on menneet nousukiitoon mutta mulle kipuraja tulee vastaan jossain 150 euron kohdalla ja laitain loput rahani sitten johonkin muuhun, mikä on mulle tärkeää. Oon joskus myös miettinyt, että kuka näitä jumalattoman hintaisia tuotteita oikeasti ostaa? Kenen mielestä on järkevää ostaa 1500 euron ihonhoitotuote? Ja mitä odotuksia noilla ihmisillä tuotteesta edes on? Tuo löpinä ihon sisäisestä valosta kuulostaa mun korvaan konekäännökseltä, joten olikohan kyseessä ulkomainen merkki? Niiden käännösbidjetti on näköjään samassa hintaluokassa raaka-aineiden kanssa :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olen samaa mieltä, että edullisempiakin tuotteita löytyy, jos ensisijainen kriteeri on tehokkuus. Ei todellakaan tarvitse pulittaa useita satasia tuloksia tuovasta ihonhoitotuotteesta.

      En ole ihan varma mikä tämän hintaisten ihonhoitotuotteiden kohderyhmä on. Tai mikä motivoi sijoittamaan näin kalliiseen tuotteeseen. Ehkä tämä genre vetoaa ihmiseen joka rakastaa luksusta. Tieto siitä, että kylppärin voidepurkki on omaisuuksien arvoinen voi tuoda jonkin kivan fiiliksen? Vaikka se ei mitään ihmeitä tekisikään iholle. En tiedä onko seuraava hyvä vai huono vertaus; Joillakin tulee hyvä fiilis pukea päälle kalliit merkkivaatteet. Ehkä siitä tulee se ylellinen olo, jota halpisvaateketju ei pysty antamaan? Meillä jokaisella on omat motiivimme :)

      Poista

Kommentoi, kysy, utele :)