perjantai 24. maaliskuuta 2017

Helpot Vhh-letut (sokeriton, viljaton, gluteeniton)


Vähähiilihydraattisia ja viljattomia lettuja, jotka maistuvat vielä hyvälle ^_^



Mun on tehnyt viime aikoina ihan hirveesti mieli lettuja. Ehkä osaksi siksi, että jostain syystä telkkarissa nähnyt viimeaikoina herkullisen näköisiä lettu+hillo+kermavaahto kuvia :D Tänään mun lettuhimo täyttyi ja mä päätin niitä tehdä. Ajatus turvonneesta vehnävatsasta ei kuitenkaan innostanut juurikaan. Inhoan vehnän aiheuttamaa ilmapallovatsaa. Siispä mä päätin tehdä lettuja joihin ei tule viljoja. Ja samalla niistä tuli sokerittomia :) Mä olen tehnyt tasan kerran tämäntyyppisiä vhh-lettuja jokunen vuosi sitten ja muistelisin, että ne olivat oikein hyviä.



Tällä ohjeella tehdyt letut sopivat siis vhh-ruokavaliota noudattaville, sekä myöskin gluteenitonta ruokavaliota noudattaville. Makeutusaineen voi tietenkin korvata halutessaan sokerilla, jolloin letut kuitenkin pysyvät vielä gluteenittomina, mutta eivät enää vähähiilihydraattisina :)


Mulla olikin sopivasti stevia lopussa ja satuin löytämään kaupasta Hermesetasin makeutusaineen, jonka minäkin kelpuutan käyttöön. Hermesetas koostuu steviasta ja erytritolista. Molemmat luonnollisia makeuttajia, joista mulla ei mene maha kipeäksi.


Aloitin vatkaamalla munat ja makeutusaineen. Sen jälkeen lisäsin mantelimaidon ja kerman, sekä keskenään sekoitetut kuiva-aineet. Tämän jälkeen vatkasin taikinaa hetken ihan käsivispilällä. Taikinan kannattaa ehkä antaa seistä muutaman minuutin ja antaa kookosjauhojen ja psylliumin turvota, jolloin taikinan koostumus muuttu paksummaksi. Paksummasta taikinasta on helpompi paistaa lettuja. Ohuesta taikinasta lettujen paistaminen on yhtä painajaista. Letut repeilevät eivätkä pysy mitenkään ehjänä kääntämisvaiheessa. Itse käytin paistamiseen voita.

Letut tuntuivat pysyvän oikein hyvin ehjinä ja yksikään lettu ei revennyt ^_^  Ensimmäisestä letusta tuli tosin ruma, niinkuin niistä aina tapaa tulla :D Kookoskammoisten ei muuten tarvitse säikähtää ohjeessa käytettyjä kookosjauhoja. Ainakaan omasta mielestäni letut eivät maistu ollenkaan kookokselle. Nämä maistuivat mun mielestä ihan tavallisille letuille. Ainoastaan suutuntuma paljastaa, että kyseessä ei ole ihan normi vehnäjauholetut. Nämä eivät tunnu suussa yhtä "mössömäisiltä" kuin vehnäjauhoista tehdyt. Koostumus on enemmän napakampi jos näin voi kuvailla, en osaa paremminkaan selittää ^_^







Nämä olivat kyllä tosi hyviä ja ahmin kerralla kolme lettua. Nämä letut ovat myös täyttävämpiä, kuin tavalliset letut :) Tähän olisi sopinut tosi hyvin kermavaahto, mutta kuvissa näkyvä valkoinen systeemi on turkkilaista jugua makeutettuna kookos-stevialla. Olin laiskalla päällä enkä jaksanut vaahdottaa kermavaahtoa. Hillonkin voi tehdä helposti itse marjoista ja välttää näin kaupan hillot jotka ovat sokeripommeja. Mutta laiskuus oli ylivoimaista ja tyydyin marjoihin sellaisenaan ^_^
Nyt mun lettuhimot on tyydytetty, eikä tullut pallovatsaa :D







3 kommenttia:

  1. Näitä täytyy kyllä testata joskus :)

    VastaaPoista
  2. Tein just, mutta korvasin kookosjauhoista 1/3 chiansiemenjauhoilla. Tägäsin sut IG:iin :D

    VastaaPoista

Kommentoi, kysy, utele :)