keskiviikko 25. tammikuuta 2017

Gimme some SUGAR!

No niin tammikuu alkaa tulla hitaasti mutta varmasti päätökseen. Moniko teistä teki terveellisempää elämää koskevia lupauksia tälle vuodelle? Varmaan aika moni. Monellako on lupaukset jo rikottu, huutaa hep! Mä voin heti tässä alkuun huutaa sen hep :D Itsehän päätin taas tänä vuonna vähentää ruokavaliostani sokerin määrää. Teen tuon saman lupauksen joka ikinen vuosi. Ja joka vuosi menee saman kaavan mukaan, vähän niin ja näin. Oli kova tarkoitus vetää tammikuu tiukasti ilman sokeria. Ilman sokeria tarkoittaa mun kohdalla lähinnä karkittomuutta. Juu ei onnistunut kovin hyvin. Irtokarkit on mun heikkous nyt ja aina. Ja on niitä tullut haettua jo muutaman kerran tässä kuussa ^_^
No mutta olen mä sentään vähän saanut vähennettyä ja liekkö se nyt niin kauhean paha kun muutoin syön ainakin omasta mielestäni aika terveellisesti. Kröh..

Omalla kohdalla syyt sokerin kartteluun eivät ole mitään kalorijuttuja vaan kartan sokeria puhtaasti siitä syystä, että se vaikuttaa mun olotilaan negatiivisesti. Runsaan sokerin ja sitä kautta hiilihydraattien nauttiminen tekee mun olosta tosi väsyneen ja jopa apaattisen. Mikä taas johtuu holtittomasta verensokerin heittelystä. Mä voin paljon paremmin kun ruokavaliosta karsii pois ylimääräisen sokerin. Olo on tasaisempi ja energisempi. Katsoin eilen mielenkiintoisen dokumentin Yle Areenasta. Prisma: Totuus sokerista dokkari kertoo sokerin vaikutuksesta kehoon. Dokkari myös avaa aika hyvin sitä faktaa, että sokeria on oikeasti yllättävän paljon kaikessa mitä me syödään. Tiesittekö, että tavallinen ketsuppikin on ihan järjetön sokeripommiI Ei varmaan tulisi ihan heti mieleen. Suosittelen katsomaan tuon ohjelman.

Kun nyt sokeri on postauksen aiheena niin ajattelin vinkata myös aihetta sivuavasta kirjasta, jonka sain blogin kautta viime syksynä.


Kirjan kannessa komeilee mun lempikarkki. Salmiakkipääkallo :D



Ann Fernholmin Sokerimyrkytys oli lukukokemuksena mielenkiintoinen. Kirja kertoo mm. siitä mitä runsaasti valkoisia jauhoja sokeria sisältävä ruokavalio tekee esim kasvavan lapsen keholle. Kirjassa kerrotaan syväluotaavasti eri sokerityypeistä ja yleensä ottaen siitä mitä sokeri on ja miten se vaikuttaa. Vaikka kirjassa lähestytään terveysasioita tieteelliseltä kantilta, pystyy silti tavallinen tallaajakin sitä mielenkiinnolla lukemaan ilman suurta hämmennystä tai päänsärkyä.


 
Kirjaa ei ehkä kannata aloittaa lukemaan karkkipussin tai suklaalevyn kera. Voi yllättäen tulla hyvinkin syyllinen olo :D Kirjasta löytyy myös hieman mm. tietoutta gluteenista ja sen vaikutuksista. Kirjan lopussa on vähäsokerisia reseptejäkin. Kirja löytyy mm. Adlibrikselta.

Vaikka tässä kuinka kiemurtelee ja yrittää kartella sokeria pitkiäkin aikoja, himot siihen on ja pysyy. Mä olen ihan selkeästi sokeririippuvainen. Konkreettisesti sen tajuaa kyllä varsinkin silloin, kun tekee tietoisen päätöksen, että olenpa nyt ilman sokeria. Karkit ja herkut pyörii mielessä lakkaamatta yötä päivää. Joskus pahan sokerikierteen katkaisun jälkeen huomaan olevani selkeästi levoton, hermostunut ja ärtynyt. Aivan selkeitä riippuvuuden oireita. Loppuun tunnustus. Olen narkomaani. Sokerinarkomaani.


Oletko sinä koukussa sokeriin?



8 kommenttia:

  1. Täällä yksi sokerinarkomaani, hep vaan;) Melkein joka kuukauden alussa suunnittelen aloittavani sokerilakon, mutta toistaiseksi on jäänyt suunnitelman asteelle. Ja jos ei heti 1. päivänä tai maanantaina aloita, niin sitten ei kantsi aloittaa ollenkaan, vaan odottaa seuraavan kuukauden alkua. Tällainen logiikkamestari täällä;)
    Ko. kirjaa en ole lukenut, mutta olen suunnitellut katsovani tuon mainitsemasi tv-ohjelman ja olen sen jopa tallettanut, mutta en ole vielä sitä katsonut. Mutta suunnitelma on olemassa;)
    En voi Prismassa mennä Candy King -käytävälle ollenkaan, koska kassalle päästyäni huomaan, että ostoskärryyn on ilmaantunut hermeettisen painava värikäs pussi:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No joo, mä jaan kanssasi tuon logiikan surutta :D Itselleni tuottaa myös suurta tuskaa ohittaa irtokarkkilaarit. Katselen niitä usein kaihoisasti ja ajattelen "Jos vielä tän kerran, jos vaan vähän". Makuuni on mulle sellainen taivas jossa mun pää ja itsehillintä hajoaa täysin. Voi vitsiläinen siellä on mahtavan syntinen valikoima sokeripommeja <3 ^_^
      Narkki mikä narkki, ei tästä mihinkään pääse :)

      Poista
  2. Mulla tulee kausia, kun mikään makea ei juurikaan iske ja sitten taas toisaalta niitä aikoja, kun kaupasta ei voi lähteä ilman jotain sokerista herkkua :D Tammikuuta en silti voisi koskaan viettää sokerittomana, koska pitäähän sitä omana synttäripäivänään jollain herkutella ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mullakin on joskus sellasia kausia, että ei tee mitenkään ihan jäätävästi mieli herkkuja. Jos nyt rehellisiä ollaan niin en kyllä muista koska sellanen kausi olis viimeksi ollu :D

      Ja ihan ihme juttu on se, että mun ei tee koskaan ulkomailla mieli mitään makeaa. En ymmärrä mikä juttu tossa on taustalla :)

      Poista
  3. HEP! Tai mulla kans paheena juurikin ne irtokarkit! :D
    Viime perjantaina olin mielestäni ansainnut pientä hemmottelua ja ostin irtsaripussin. Söin siitä hiukan perjantai-iltana ja lauantaiaamuna mulla oli KRAPULA! Ja tippaakaan alkoholia en ottanut, mutta ilmeisesti maksa joutuu polttamaan tuota sokeria ihan samalla tavalla kuin alkoholia ja se krapula oli ihan todellinen. No, joka tapauksessa olo oli niin järkky, että huomenna palkitsen itseni kyllä jollain ihan muulla tavalla.
    Kiitos tuosta kirjavinkistä, pakko lukea (ja saada huono omatunto)... Itselläni todettiin edelliskesänä lievä kilpparin vajaatoiminta ja olen saanut sen kuriin pelkästään sillä, että vältän kaikkea tärkkelyspitoista. Mitäköhän kaikkia sairauksia saataisinkaan kuriin, kun välttelisi sokeria....?!
    P.S. IHANA blogi sulla! Nonnulan Jonnan kautta tänne itseni löysin ♥

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No kivan kun löysit tänne :) ^_^

      Mullakin tulee aika järkky olo kun vetää kunnon sokeriöverit. Tuntuu, että koko elimistö menee johonkin kaaos-tilaan :D Sokerin vähentäminen ruokavaliosta varmasti vaikuttaa jos mihinkin vaivoihin. Ja onhan se fakta, että yleensä ottaen terveellisellä ruokavaliolla pystyy vaikuttamaan paljon sairauksiin :)

      Poista
  4. Tuo Fernholmin kirja on jotenkin niin lapsellisesti kirjoitettu, ettei sitä jaksa lukea.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oli siinä ehkä osittain vähän hölmö kirjoitustyyli, mutta asiatieto-osuudet olivat mun mielestä ihan hyvin kirjoitettu.

      Poista

Kommentoi, kysy, utele :)