torstai 15. joulukuuta 2016

VHH-näkkäri osa 2

Pitkien mietintöjen jälkeen päädyin kokeilemaan syksyllä GoGreenin siemennäkkärin valmistamista ja koukkuunhan siinä sitten lopulta jäätiin. Olo on ollut kuin kanarialinnulla, sen verran innoissani olen siemenleipää nakerrellut. Kyseinen GoGreenin näkkäripussukka on valikoitunut säännöllisesti ostoskoriini, enkä ole harkinnutkaan tekeväni petosta luottotuotettani kohtaan. Nyt oli kuitenkin pakko, sillä GoGreenin kohdalla kaupanhyllyllä oli jo ties monettako päivää tarjolla pelkkää "ei oota".


Risentalta löytyy myös valmis näkkäriseos.

Näkkäriahdistukseen helpotusta toi Risenta. Risentan Chia-siemennäkkileipä on GoGreenin lisäksi  tietääkseni ainoa valmis näkkäriseos, joka koostuu ainoastaan erilaisista siemenistä. Siispä päädyin kokeilemaan Risentaa.



Risentan pussin sisältö näyttää hyvin samanlaiselta verrattuna GoGreeniin vaikka siemenkoostumuksessa onkin hieman eroa.



Näkkäri on helppo valmistaa. Pussin sisältö sekoitetaan 4 dl kiehuvaa vettä, sekä 3 rkl rapsiöljyä. Itse tosin korvasin rapsiöljyn kurpitsansiemenöljyllä ja sitäkin laitoin vain yhden ruokalusikallisen. "Taikinan" annetaan levätä 10 minuuttia jonka jälkeen sen voi levittää uunipellille. GoGreenin saa levitettyä vaivatta lusikalla levyn muotoon, mutta sama ei toimi Risentan kanssa. Risentan näkkäritaikina on liian tahmeaa lusikalla muotoiluun, mutta homma onnistuu tosi helposti kahden leivinpaperin välissä, kuten alkuperäisohjeissa neuvotaankin ^_^ Tuosta yhdestä pussukasta sain kaksi pellillistä näkkäriä, joskin toisesta pellillisestä tuli vajaa. Näkkäri kypsyy uunissa 175 asteessa (kiertoilmassa 150 astetta) n. 55 minuuttissa. Itse paistelin näkkärin kiertoilmalla ja se oli valmista jo 45 minuutissa. Kypsymistä on hyvä tarkkailla, sillä näkkäri kärähtää helposti, jolloin maku muuttuu palaneeksi popcorniksi.




Risentan versio toimi yhtälailla kuin GoGreeninkin. Ulkonäöltäänkin se on miltei samanlaista. Maku oli hieman parempi, mutta jäin miettimään vaikuttiko makuun se lisätty kurpitsansiemenöljy, jota en ole GoGreenin versiossa käyttänyt (kurpitsansiemenöljy on pähkinäisen makuinen). Risentan siemennäkkäri oli siis varsin hyvää ja teen varmasti tätä uudelleenkin.

Pakkauksen kyljessä oli ilmoitettu  hiilarimääräksi 19g/100g mikä kuulosti kummallisen isolta luvulta ottaen huomioon, että tämähän on täysin siemeniin pohjautuva seos ilman mitään viljoja tai muuta. Asia jäi vaivaamaan ja kysyttyäni Risentan asiakaspalvelusta sain vastauksen, että pakkauksessa on painovirhe ja todellinen hiilarimäärä on 10 grammaa 100 grammaa kohden. Risentan näkkäripussin ostin citymarketista ja sillä oli hintaa tasan 3€ :)

Mun seuraava projekti onkin valikoida itse läjä siemeniä ja kehitellä ihan oma siemennäkkäritaikina ^_^ Katsotaan meneekö projektissa hermot vai haetaanko patenttia :D


Maistuuko siemenet muodossa tai toisessa?

6 kommenttia:

  1. Mähän siis söisin esim. auringokukansiemeniä ja kurpitsansiemen jatkuvasti, mutta ei vatsan seutu kestä millään meitsin jatkuvaa mussuttamista. Myös kaikki leivät ja sämpylät, joissa on siemeniä, uppoaa oikein hyvin. Kiitos mainiosta reseptistä. Pistän ukkelin leipomishommiin;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Palaa ihmeessä kommentoimaan miten siemennäkkäri upposi suhun :D

      Poista
  2. Mums, näyttääpä hyvältä! :p

    VastaaPoista
  3. Siemennäkkäriä pitäis kyllä joskus tehdä :)

    VastaaPoista

Kommentit piristävät aina :)