keskiviikko 10. elokuuta 2016

Mikä ärsyttää kosmetiikkamainonnassa?

Pari viikkoa sitten mökillä ollessani, aloitin puheenaiheen naispuolisten kavereideni kanssa kosmetiikasta, ylläri! :D Kerroin siinä sitten samalla aikeistani tehdä postausta kosmetiikkamainonnasta, ja siitä, mikä siinä ärsyttää. Luonnos oli jo melkein päässäni valmis, kunnes yksi tytöistä kyseli, että mikä ero on BB- ja CC- voiteilla. Johon minä vastasin "Unohdit mainita DD-voiteen :D" Siitä tulikin hauska lisä tähän postaukseen :)


  1.  
 Ryppyvoidemainokset

"10 vuotta nuorempi iho viikossa" tyyliset lausahdukset saa mulla silmät pyörimään päässä. Ryppyvoidemainoksissa on lähes aina ihan övereitä lupauksia. Muistan kun Susanne Päivärinta joskus kauan sitten tenttasi ohjelmassaan jonkun selektiivisen merkin edustajaa heidän ryppyvoiteestaan. "Nuorentaako tämä voiteen sisältämä kukkaisuute todellakin 10 vuotta?" kysyi Susanne.

Edustaja kiemurteli aivan paineessa ja jankutti "kyseinen kukkaisuute on kallis ja ainutlaatuinen". Myöntävää vastausta 10 vuotta nuorentavaan vaikutukseen edustaja ei koskaan antanut ja Susanneakin alkoi naurattamaan se jatkuva päämäärätön jankutus.

Nauroin itsekin ja totesin, että eipä taida nassu tuolla voiteella nuorentua. Eva Longoriahan on viimeaikoina L'Orealin mainoksessa osoitellut kasvojensa alueita totisella naamalla, joihin uusi hieno voide vaikuttaa. " I can see difference here and here". Miljonääri-näyttelijä ja halpa markettivoide samassa yhteydessä.. Yeah right..  




2.




 Incistä poimitut hienonkuuloiset ainesosat

"Amazonin koskemattomalta alueelta löytynyt höpöhöpökasvin juuri-uute poistaa rypyt".  Näitä tulee aina mennen tullen vastaan. Eräässäkin putelissa oli ryppyjä poistava lupaus, perustuen juurikin johonkin viidakon ihmekukkaan. Inciä kun katsoi, kyseinen uute oli listassa VIIMEINEN! Voi olettaa, että sitä on lopullisessa koostumuksessa ehkä vaivainen tippa :D Juuri sen verran, että kosmetiikkalainsäädännön puitteissa sen voi mainita mainoksessa ja saada tuote kuulostamaan aivan ihmeelliseltä ja jännittävältä. Puhumattakaan siitä, että kyseisestä viidakon ihmekukan anti-age vaikutuksista ei löytynyt netistä yhtäkään tutkimusta :)

Ja sitten nämä firmat, jotka eivät nettisivuillaan halua avata tuotteiden koko incilistaa. Sen sijaan kivan kuuloiset persikka-uutteet ja ruiskaunokit on nostettu esille, joka ainakin mun mielestä luo kuluttajalle mielikuvaa hirveän luonnonmukaisesta tuotteesta, vaikka totuus on aivan toinen. Tulee mieleen yksikin ranskalainen "vihreän kosmetiikan" firma :)  



3.

 

Ripsivärimainokset 

En kestä ripsiväri/mascaramainoksia. "Uskomatonta megatuuheutta ripsiisi kuituputkilla!".
Saattaa olla, että tuuheutta tulee, mutta voi hitsi niitä mainoksia. Silmäripset on lähikuvassa ja tyhminkin huomaa miten tökerösti ne ripset siinä mainoksessa tuuhenee digitaalisen käsittelyn avulla, niinkuin riikinkukon peffa konsanaan. 


Metrin pituiset tekoripset mascaramainoksissa ärsyttää myös.  Ripsarimainokset on ehkä niitä törkeimpiä, joissa röyhkeän feikkauksen huomaa.


4.



Shakira :D

Oral B:n hammastahnamainoksessa irvistelee Shakira valkoisilla hampaillaan.
Shakira itsessään ei mua ärsytä, mutta tämä mainos ärsyttää muutoin joka kerta.
"Mikä on Shakiran säihkyvän hymyn salaisuus?" No ei ihan varmasti ainakaan muutaman euron markettitahna.
 

C'moon.. Jos on miljonääri-poppari, ei melko varmastikkaan jynssää leegojansa noin halvalla tahnalla. Veikkaan, että Shakiran hammastahna on jotain sikakallista ja varmaan sillä on vielä personal-hampaidenharjaajakin :D Vielä enemmän epäilen, että Shakiran säihkyvän hymyn takana on tekohampaat (laminaatit) tai vähintäänkin hammaslääkärin suorittama valkaisu.

Ai niin ja hammastahnamainoksissa ärsyttää myös "jälkeen" tuloksissa naismallin kirkkaanpunaiset huulet. Huulipunan kova kontrasti hampaita vasten saa kenen tahansa hampaat loistamaan valkoisempina. Vanha kikka.




5.


Tuuheuttavat hiuslakat, shampoot jne.

Hurjia visuaalisia lupauksia antaa myös tuuheuttavat hiustuotteet. Ennen tuotteen käyttöä on surullinen naama ja lirutukka, ja käytön jälkeen... kas kas.. hiustenmäärä on kasvanut about 10 kertaiseksi. Eli toisinsanoen päähän on lykätty se 10 kpl hiustuuhenteita :D 

Muistan jonkun dokumentin missä demonstroitiin tälläisen mainoksen tekoa. Siinä se kuvankäsittelijä ihan pokalla "kopioi" mallin tukkaa " ja "liitti" sitä kerroksittain siihen alkuperäiseen kuvaan kunnes tulos miellytti. (Oon itse kerran kuvankäsittelyhommissa tehnyt saman jutun, ja kyllä ihan omiin hiuksiini, kun kampaaja oli ne nylkenyt ihan pilalle :D)  Hiukset myös varjostettiin ja korostettiin sekä lisättiin kiiltoa digitaalisesti. Niin, että semmoinen tuuhennos. Eipä taida saada tuuheuttavalla lakalla sentään lisää hiuksia päähän :)


6. 



Vanha juttu uudelleen nimetään

BB-voide. CC-voide. ÖÖ-voide. Yhtä kaikki peittäviä meikkituotteita. Osa vähemmän peittäviä, osa enemmän. On näissä toki jotain erikoisominaisuuksia, mutta mun mielestä tässä on takana juurikin se, että vanha juttu "uudelleen lämmitetään".
 

Sama puteli, samalla sisällöllä, uudella nimellä ja se on siinä. UUTUUS! Nimittäin. Mikäs sen mielenkiintoisempaa kuin uutuustuote :)













Postauksen kuvat netistä lainattuja.





Mikä teitä ärsyttää kosmetiikkamainonnassa?

21 kommenttia:

  1. Minua ärsyttää kasvojenpesutuote mainoksissa se iso hehkutus siitä että sisältää mentholia ja blablablaata joka poistaa finnit ja mustapäät tunnissa 😄

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hehe :) No ainakin useissa kasvoputsarimainoksissa toitotetaan, että poistaa mustapäitä. Ei ne kyllä pesemällä taida lähteä :D

      Poista
  2. Tämä on mahtava aihe! :D Mua ärsyttää myös ripsarimainosten tekoripsikuvat. Tai photoshopatut whatever. Ja just noi naama rypyttömäksi nanosekunnissa -lupaukset. Ensinnäkin rypyt ja niiden syvyys johtuu ihon kosteusköyhyydestä. Jos hoitaa ihoaan säännöllisesti eli rasvaa sitä (ja tätä siis nuoresta pitäen. Nuorella tarkoitan nyt jotain parikymppistä plus miinus) todennäköistä on että naamassa ei vanhana ole kovin suuria uurteita ole. Perintötekijät ovat myös yks iso juttu. Hyvät geenit antaa paljon.

    Kosmetiikassa huijataan muutenkin ihan v*tun paljon. Mähän kirjoitin muutama vuosi sitten (en tiedä oletko lukenut sen postaukseni?) Schwarzkopfin melko törkeästä tempusta myydä samaa tuotetta sekä marketissa että kampaamossa. Postaukseni aiheutti suomalaisissa kampaajissa ihan pienen ihmetyksen ja se postaus komeilee edelleen luetuimpana juttunani. Inci tuotteissa on täysin identtinen.

    Lorkkuhan harrastaa tätä myös. Ei ole mikään salaisuus, että Biothermin ja Lancomen monet voiteet ovat samaa kamaa kuin Lorkun markettirasvat, just noi mitä Andie MacDowell ja Jane Fonda mainostavat. Prismassa ne voiteet maksaa about kympin, mutta Stokkalla kun paketissa lukee Lancome, ne maksaa 100 €. Eli jos tekee mieli selektiivistä voidetta näiltä merkeiltä, se kannattaa hakea lähimarketista. Samaa kamaa saa samalla rahalla kymmenen purkkia :D :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Apua, en oo lukenu sitä postausta, laitatko mulle linkin siihen? :D

      Joo tämän oon tiennyt, että isot firmat harrastaa paljon tätä, että markettikama on loppujen lopuksi usein samaa, kuin selektiivinen. Mutta rahan tahkoaminenhan se on se, mikä ratkaisee :D

      Ja sitten vielä ärsyttää nää "liftaavat" voiteet. Mihin muka se ylimääräinen kiinteytynyt iho menisi? niskaan rullalle? :D Argh! :D

      Poista
    2. Rypyt poistaa kaikkein tehokkaimmin benji-hyppy, tukka ponnarille ja hyppy hiuksista roikkuen :)

      Kosmetiikkamainonta on joka kerta oikea huumoripläjäys, niistä saa aina päivän parhaat naurut.

      Poista
  3. Kiitos jälleen kerran mainiosta postauksesta. Rypyt on minun pääfokus nykyään jostain kumman syystä:) Olen Jonnan kanssa samaa mieltä; kyllä säännöllinen ihonhoito jo varhaisesta nuoruusiästä lähtien on se juttu, ei niinkään kuinka hienoja ja kalliita voiteita nassuunsa laittaa. Lisäksi ryppyjä voi estää kaikista parhaiten sillä, ettei koskaan tupakoi, eikä ota aurinkoa. Lääkäreiden mukaan tupakointi ja auringonotto on pahimmat ryppyjen aiheuttajat.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Täysin samaa mieltä! Muutoinkin se ryppyjen ennaltaehkäisy on järkevämpää, kuin jo olemassa olevien hoito ( ei niihin oikeasti auta kuin täytehoidot :D)

      Poista
  4. https://nonnula.blogspot.fi/2012/07/astuin-oljyhimoissani-ansaan.html?m=1

    Tuommonen! 😊 on jo neljä vuotta vanha postaus!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Enhän minä parka tainnut edes tietää blogijutuista mitään neljä vuotta sitten :D
      Luen tuon huomenna ajatuksella ja tuun varmaan tapani mukaan rääpimään suutani sinne postaukseen :D

      Poista
  5. Oi, olipas onni että tömäsin blogiisi. On superfreesiä saada miesnäkökulmaa kosmetiikkaan! Jes! Jään lukemaan.

    Hmm, ärsyynnyn helposti ja usein, mutta eniten ärsyttää mainosten törkeä fotaroiminen. Ai juu, tätä voidetta kun hieroo nassuun katoavat niin huokoset kuin ihon luonnollinen pintakin ja tilalle tulee kuminaamari. Myös putsarit, jotka väittävät pesevänsä pois mustapäät, joopa joo. Tried and tested, ei toimi.:D

    Länsimaissa mainonta on kuitenkin aika kesyä. Intiassa erään voiteen luvattiin kaunistavan vauvasi ihoa, ja shampoon vähentävän hiusten irtoamista. Oli oikein ennen ja jälkeen -kuvat hiusharjasta, ensimmäinen täynnä hiuksia, jälkimmäinen tietenkin hiukseton. Naurettiin aivan vääränä.

    http://mennentullen.blogspot.fi/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva kuulla, että tykkäät. Sinun kommentti toi kestohymyn mun huulille :)

      Nauroin ääneen tolle hiusharja-jutulle. En kestä :D
      Joo tää länsimaalainen kosmetiikkamainonta on hieman eri tasoa kuin tuolla muualla.
      Voisko sanoa, että täällä se on hienovaraisempaa :D

      Poista
  6. En tiedä olenko mä jotenkin niin karaistunut, mutta en enää oikeastaan mistään "ärsyynny" :D Lähinnä itsekseni hihittelen ^_^ Tämä oli viihdyttävä postaus :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sulle on ehkä tullut sellainen "kosmetiikkaturtumus" :D

      Poista
  7. Tässä tulee hyvin esiin miten kosmetiikan mainonnassa huijaus on sallittua. Laitetaan irtoripsiä ja muokataan ihoa kauniiksi. Mutta toisaalta siihen on niin tottunut, etten odotakaan saavani yhtä huikeita ripsiä, mutta realistisempi ote mainoksissa olisi toki toivottua :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niinpä. En toisaalta osaa kuvitella ripsarimainosta, ilman tekoripsiä ja kuvankäsittelyä. Niin sanotusti "tavallisella ihmisellä" jolla olisi ehkä vielä tavallista lyhyemmät ja harvemmat ripset. Se ei vaan olisi niin myyvä :)

      Poista
  8. Eniten ärsyttää noiden yllämainittujen lisäksi se että tuotteen sanotaan sisältävän vaikkapa arganöljyä joka on siinä tuotteessa se "juttu" ja siitä tehdään iso numero. Öljyn maineella ratsastaminen nostaa tuotteen hintaa ja inciä vilkaistessa saakin huomata että tätähän on pisara koko purkissa. 100ml pullo puhdasta arganöljyä maksaisi saman verran kun käy vertailemassa hintoja.-Jenni-

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Siis tuo on aivan totta ja niin yleistä! Ja ärsyttävää :D

      Poista
  9. Jossain määrin sitä on mainontaan turtunut-vaikkakin täytyy myöntää, että välillä sitä itsekin sortuu ja ajattelee 'vau, tämäpäs kuulostaa mahtavalta tuotteelta' (vaikka sisimmässään tietääkin lupausten olevan tyhjiä) =D Hirvittävästi en ainesosia tutkaile, mutta välillä sitä tulee tehtyä ja naurettua mielessään kuinka just se mainoksessa esiintuotu osanen on listassa suurinpiirtein järjestysnumerolla 20... Tuo BB- CC-, DD-hössötys alkaa tulla jo korvista, voisivat jo lopettaa moisen. Hymähtelin eräälle hiustuotteelle jota markkinoidaan BB-nimellä. Ei sillä, tykkään siitä, mutta se on kuitenkin ihan vaan tavallinen hiuksiin jätettävä hoitsikan tyylinen mömmö.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Siis onko BB-hiustuotteitakin? :D Haha, voi vitsi. Tuo BB-hömpötyshän levisi poskipuniin ja muihinkin asti. Mitähän se BB-poskipuna mahtaa muka tehdä? :)

      Poista
    2. Kyllä vain on =) En hämmästyisi vaikka tämä trendi leviäisi muuallekin kuin kosmetiikkaan. Tokihan vaikkapa BB-nimellä ratsastava wc-paperi voisi olla mielenkiintoinen tuote... =D

      Poista
    3. Nauroin ääneen :D BB-veskipaperia odotellessa :DD

      Poista

Kommentit piristävät aina :)